La
veu. La seva veu. La potència de la seva veu que l’acaba de trair. I encara bo
que era al camerino perquè només de pensar que li passa allà al mig, amb
l’escenari sencer per al seu monòleg i els ulls de tants companys i amics, de
tantes celebritats i autoritats escoltant-lo, només a ell... El primer cop que
li passa. Cinquanta anys de professió i mai abans, mai, no li havia fallat el
seu instrument màgic. Al contrari.
Assegut,
el cos li pesa, però li pesa encara molt més la sola idea d’haver d’avisar el
director. Tot just el dia de l’estrena. No troba les paraules. D’altra banda
aquesta maleïda afonia tampoc no el permetria d’articular excuses, si més no
orals. De sobte, es ruboritza. Imagina els altres pensant que li ha arribat
l’hora, pensant que finalment el paper se li ha fet gran i el terror
l’oprimeix. Ell, que va abandonar la por el primer dia. Que ha pujat a escena
amb febre o borratxo i, fins i tot, sense dormir. Ell, que va actuar l’endemà
que li diagnostiquessin aquell tumor
dolent a la gola. Quina por ha de tenir ell, que als vint anys ja donava
rèplica a les més consagrades dives? Quina por ha de tenir ell, si s’ha fet
gran entre bambolines i no coneix altra llum que la dels focus que il·luminen
el seu rostre fort, el seu bigoti d’home valent i poderós, de l’home que no té
por (i que, collons, tampoc no té veu)?
S’escura
la gola i empassa litres d’aigua. S’acaricia la gargamella en un gest que va
aprendre del mestre. I ho prova. Prova d’emetre un so. Per petit que sigui.
Res. Silenci total. Pitjor que això. Una mena d’esgarip ridícul es perd per la
boca, com una ventositat mal dissimulada. I el rubor torna. Pensa si pot ser
que hagi perdut el tren sense ni adonar-se’n. Pensa en el crit que li ha deixat
anar aquest matí a aquell paio del pàrquing, quan ha clavat el cotxe al mig del
camí, com si allò fos seu. Paciència. Déu meu! Quin mal li feia perdre mig
minut aquest matí si ara hi hagués guanyat una vida? Encara que, i si aquell
crit no hi ha tingut res a veure? I si és que el càncer ha tornat? O que, de
fet, no se’n va anar mai, que aquell metge ximple i caduc no va fer la seva
feina com cal i en comptes d’arrencar tot el que havia d’arrencar s’hi va
oblidar un bocí d’aquesta bèstia que ara no el deixa dir res? No, res no, el
seu monòleg!
Faria
cridar l’Anna Maria, però es diu ràpid. Com s’avisa algú si no es pot parlar? I
a més, la pobra es pensaria que és una broma pesada i ja no estan per bromes,
amb tot el que ha passat. S’aixeca i treu el cap pel passadís a veure si hi ha
algú però la gent corre amunt i avall perquè tot és a punt de caramel. El dia
d’estrena, el món s’accelera i neguiteja i ningú toca vores fins que el teló no
torna a caure. Veu en Pau. Tan jove! Tan ple de vida ara que crida de l’altra
punta estant amb aquella seva veu: un terratrèmol sencer que surt projectat
gola enllà, cada cop que parla. I ell no té veu. No li pensa dir res. Ningú no
en sabrà res. La veu vindrà. I el jove intèrpret l’ha vist i li envia un
somriure còmplice i ell gesticula amb el cap ara que el té per tota arma de
comunicació. I se’n torna al camerino. El gran camerino d’actor principal que,
com tots els altres, no és res més que quatre parets gastades plenes de les
imatges d’altres dinosaures els quals, com
ell, ensumant la immortalitat, els va consumir la glòria eterna. Perquè,
què és aquest camerino sinó una presó lletja i petita només per a ell, feta a
mida només per a ell, sobretot per a ell que ja no en pensa sortir, si no és
cridant i cagant-se amb la mare que va parir l’Assumpta que li ha cosit un
vestit amb les mides de fa vint anys. I pensa: «què cony!» i es descorda la camisa i es mira el pit al
mirall i veu el pit d’un home gran, que mira d’aguantar, que interpreta el
galant madur, que ja ni recorda que un dia ho fou. Un pit ple del pèl que ja no
té al cap. «Si n’ets de ridícul! Què faràs ara? Oblida la ràdio, oblida el
doblatge, oblida la tele, oblida-ho tot. I quina altra cosa saps fer, tu?»
L’Anna
Maria fa temps que diu que hauria de dir prou, dosificar-se, si més no. Ell, en
canvi, volia demostrar a tothom que ni que el serial durés més que la guerra
dels cent anys, ell seguiria allà com un jonc que es gronxa al vent i que es
bressola amb el pas del temps —com li agrada comparar-se amb el jonc. I, quan
els premis van anar caient, ell inflava aquest mateix pit i feia callar les
veus incrèdules de la nena i la seva dona. Ara se’n fa creus de qui tenia la
raó. Ja no té edat per aprendre’s cada dia aquest munt de línies. Ni ho
imaginen, és clar, però cada dia quan li arriba el sobre amb els nous guions de
la setmana, la suor comença a regalimar cor endins. I una merda que no té edat!
Prova de tornar a cridar algun improperi però el mirall ple de bombetes li
retorna la imatge d’un mudet, d’un mim de poble, d’un xitxarel·lo. I plora. Feu
el favor de no anar-ho esbombant, però plora.
Potser
sí que ha arribat l’hora que faci una altra cosa. Els del taller de dijous li
riuen les gràcies i en Ramon no sembla pas condescendent, quan ell llegeix fragments (especialment adaptats per a
l’exercici en concret) de les memòries que fa vora mitja dècada va començar a
redactar. No cal dir que els altres li admiren més la veu del recitat que no
pas allò que els llegeix, però tampoc fan cares
ni esbufeguen com quan en Dani llegeix els seus poemes de núvols i suïcides. I
ell les percep aquestes coses. Després d’anys davant per davant, a tocar del
públic, amb tantes cares i gesticulacions, un aprèn a desxifrar els avorriments
i les mandres, les admiracions i la gelosia. Un aprèn a trobar les mirades
entre els milers d’ulls que et guaiten. Per això sap que no, que no deu
escriure tan malament com això. Òbviament, s’absté de revelar els passatges més
explícits i sucosos de les memòries als companys setmanals. Se’ls guarda perquè
sap que, si els delatés, aleshores ni la veu (que ja no té) el salvaria.
Menys
de mitja hora i la platea frisarà per veure el seu cos aparèixer a mesura que
el vellut vermell s’enlairi cap als llums. Menys de mitja hora i serà la riota
de tothom. Demà, tots els diaris del país en parlaran i on s’amagarà llavors,
ell? Que parlin de tu, encara que sigui malament. I una merda! Que parlin bé, o
que es fotin les crítiques al cul. Menys de mitja hora i el treball de tots
aquests anys no haurà servit per a res. I si no pot parlar mai més? I si
veritablement s’ha acabat? Totes les hores de ràdio i les trenta-vuit
pel·lícules, de les quals com a mínim deu rodades a l’estranger, els cent
quinze espectacles estrenats —que es diu aviat— i els anuncis i el nombre
incomptable de veus posades a disposició d’infinits personatges que, des d’avui
mateix, deixaran de parlar per sempre més. Ni dirigir, no podrà, com fan tots
els fòssils reciclats. Com és possible fer de director si no ets capaç
d’engegar un bon grapat de renecs des de la fosca última fila de butaques? Déu
dels cels, vint minuts.
I
reprèn els exercicis, tossudament. Beu. S’escalfa una infusió amb llimona i
torna a beure. Els massatges al coll. S’aixeca. S’asseu. Es torna a aixecar.
Passeja per l’habitació. Un pas endavant. Dos enrere. Es bressola d’una banda a
l’altra. Sent les veus rere la porta com s’enjogassen pel corredor. Com, el to
d’excitació, va apressant-se igual que el de les criatures quan l’hora del pati
és a prop. Ell també fou una criatura. Ell també va cridar al pati d’una
escola. El món era molt diferent. O potser no tant. Un quart d’hora i la veu no
torna. En absolut. Ni tan sols l’esgarip d’abans no és capaç d’aconseguir ara.
I el seu cap torna als versos clàssics. Sent la seva veu que li recita poesia orelles
endins. I s’escolta. Merda! Ara sí que veu clar que no anirem enlloc. Si en
comptes de repassar el text, dedica el poc temps que queda a conjurar els
romàntics és que tot està perdut. Ben perdut.
Però
la poesia i la veu van néixer al mateix temps. Perquè fins que no recità
aquells versos d’amor a l’Anna Maria no existien ni una cosa ni l’altra. Potser
hi havia els autors i potser hi havia les veus. Però la Poesia i la Veu van
comparèixer indestriables el segon dia que va veure l’Anna Maria i va recitar,
maldestrament, patètica i ridícula: «...Y entramos por el beso que me abres, y
pensamos en ti, los dos, yo solo...». Havia acabat de llegir-ho casualment
en un llibre que va trobar obert a cals oncles i li va semblar que li parlava i
li va semblar que li recordava la dolça noia que havia vist sortint de missa,
feia encara no dos dies, el record de la qual no l’havia deixat dormir. La va
aturar, li va preguntar el nom i li va deixar anar Salinas, com qui escup una
por que té molt endins. I ella obrí aquells ulls, com pous que encara té, i se
n’anà corrents. Després, esbrinà que la noieta cantava a la coral i —mira com
són les coses— féu de
manera d’aportar els seus greus a aquella olla de grills. I, encara més
endavant, algú li va contar que preparaven uns pastorets on ella feia —ves— de
Verge Maria i, sí, miraculosament, una llarga i fosca barba postissa com la
seva innocència, el convertí en el Sant Josep li recorden sovint (encara avui
en dia) molts coetanis seus. Fins que, al final, la veu l’emmetzinà i la pobra
no se’n pogué estar de rebre els seus afalacs lírics. Es va acostumar a aquella
veu que era només seva i que, tan sols de pronunciar-li el nom, alguna mena de
música li feia ballar l’ànima.
Deu
minuts. Deu minuts pelats el separen de l’exili. Com quan aquell atac li posà
la vida i la carrera en pausa. D’aleshores ençà, no ha tornat a fumar. Ni
fumarà. Per bé que ara mateix una bona cigarreta el faria un home nou.
Acceptat: amb la gola més cascada però feliç, a la fi. Com s’explica un atac de
cor a algú que no n’ha patit mai cap? Deixeu-vos de collonades que la vida no
se’t passa pel davant. No hi ha pas temps. Fa mal. El pit explota i l’aire no
arriba. El coll pensa que alguna cosa no rutlla i el fet és que no rutlla
perquè el braç comença a adormir-se i no vol jugar i, tot seguit, el cos sencer
comença a ser una llosa feixuga i tant se val perquè el forat que se t’obre al
pit et fa oblidar la resta. Si tinguessis esma, pensaries que et mors o que
voldries viure, però el cert és que no pots perquè el pit es plega o bé
s’eixampla fins a fer-se delicadament insuportable. Però sortosament entra
l’Anna Maria que ho veu i li agafa la mà, i pren el telèfon, i truca, i el fa
seure, i li acarona el clatell, i li torna a donar la vida —encara amb els dits
abraçats sobre uns llençols impecables i desconeguts d’hospital—, i encara somriu
perquè no és fins que tot s’ha acabat, i tornen a casa, i després de sopar ell
s’asseu a la butaca i allarga el braç buscant el tabac, que el buit li explica
que no li cal un sol retret, que no li cal ni una paraula més alta que l’altra
per fer-li saber que no tornarà a respirar mai més el fum de la seva nicotina.
Cinc
minuts. Un pas endavant. Cal fer alguna cosa. S’han acabat els plors i els
planys. Decideix que no hi ha veu però hi ha vida. Decideix que cal donar la
cara com l’ha donada sempre que ha calgut. Que
ho entendran. Que ho han d’entendre i, si no ho entenen, doncs pitjor per ells.
L’Anna Maria ho mereix després de tots aquests anys. Ell va acabar anant a
aquella prova a la capital i ella el va seguir. Contra tot pronòstic. Fou ella
qui l’envià a mostrar aquella veu a la resta del món perquè sabia que no la
podia fermar a casa, que no era just que en mantingués l’exclusiva. Acabà anant
a aquella prova i ella el seguí. Contra tothom. No tenien edat però tampoc no
tenien cap por. S’estimaven. I els altres, és clar, han hagut d’acceptar-ho, al
cap i a la fi. Que potser feien res de dolent? Que potser no han passat junts
cada minut, des d’aleshores? No, no es van equivocar. El paper fou per a ell i, darrere d’aquell, n’hagueren de venir molts
més. La ràdio i la televisió i el teatre i el cinema. El món sencer s’adonà que
hi ha veus que no necessiten altaveus, que hi ha veus que parlen fins i tot
sense paraules. I l’Anna Maria no s’ha perdut ni una sola funció, ni un sol
dels seus programes, ni un de sol. De fet, quan es va posar de part de la nena,
la féu esperar fins que el pare sortí a saludar i aleshores sí, aleshores un camerino infinitament més llòbrec que
aquest d’ara li oferí la primera alenada entre els bravos dels actors i els
crits dels tècnics.
Vinga.
Que sigui el que Déu vulgui!. Es corda la camisa, obre la porta i surt. «Molta
merda!». Una passa. Una altra. «Menja-te’ls!». Encara una altra. «Maestro, Maestro!» Ja és entre bambolines. S’abraça amb en Pau i la Carmen
que repassen text. Envia un petó a la Cristina que entrarà per donar-li la
primera rèplica i es posa rere el teló. A la marca.
Aixeca
el cap. Infla el pit i deixa anar lentament l’aire per la boca compassant
aquest teló que tira amunt mentre una explosió de cares aplaudint omple el
teatre per darrer cop. Després d’avui, la veu —que ja ha tornat— serà altra
volta i per sempre més, només de l’Anna Maria.
Per treure's el barret i quan la veu poderosa que se m'ha incrustat al cervell només de llegir-la calli, cridar Bravo i Visca i que en volem més!
ResponEliminaQuina angoixa!
I quin mèrit! amb quatre dades primes i rònegues has bastit un gratacels. De debó, m'ha agradat molt i molt.
Extraordinari! Quina història més potent i alhora dolça. He estat a punt de llegir en diagonal, per poder saber-ho tot de cop, però, no! que llavors no hagués pogut assaborir bé tanta riquesa de llenguatge.
ResponElimina