Començarem el nostre relat sense el
protagonista. És fora. Acaba de sortit a fer un encàrrec d’allò més important.
De fet, l’encàrrec de la seva vida. D’entrada no us diré de què es tracta per
tal de mantenir en certa manera la intriga que aquesta història no ha de tenir.
Però tampoc no us penseu que us mantindré expectants fins al darrer moment, en
què un gir enginyós us deixi bocabadats. No passarà, sobretot perquè no en sé.
Diguem que jo sóc un narrador discret i trampós al servei d’un autor exactament
igual de discret i trampós, amb la qual cosa, la prestidigitació literària
queda naturalment fora del nostre abast. Així i tot, concediu-nos cert crèdit i
escolteu això que us explicaré d’en Josep perquè, tant si el coneixeu com
si no, podria arribar el cas que el seu exemple pogués ser-vos d’utilitat a les
vostres pròpies existències, per fer-les molt més reals i, per tant, en absolut
artificioses.
A casa, esperant-lo, dues criatures i
una dona. Tot endreçat, el diari sobre la taula de la cuina i les trucades
fetes. Com que no fa massa que va arribar el segon, encara hi descobrireu certa
fragilitat de moviments en l’arquitectura familiar però haureu de fer un esforç
perquè, a simple vista, ja us dic, tot és a punt, tot al seu lloc. Han previst
de sortir tots quatre a caminar per la muntanya de seguida que ell arribi i, el
cas és, que no pot tardar. El dia es mereix una reconquesta i les vacances no
duren per sempre. Carregaran el menut a la motxilla i l’altre anirà espavilant-se,
com fa sovint, per fer-se cuidar. La idea és ser a casa per dinar i per això
només prenen quatre ametlles i una ampolla d’aigua. Feia una bona temporada que
no sortien. En Josep ensenya biologia a l’Institut i les avaluacions fa
temps que els endreça el calendari, però els agrada sortir a caminar i, com que
no són de defallir, aquest estiu reprendran els bons costums. Pujaran al poble
i duran la canalla a la piscina, soparan amb els vells amics i es colraran la pell
pujant pels turons i suant per les valls, provaran algun vi dels bons i els
portàtils es quedaran a casa.
Presentem-lo com Déu mana. En
Josep és professor de biologia, però un d’aquells professors que gaudeix
ensenyant-la. Té bona planta, uns ulls bonics i una edat madura gens carregosa.
Diguem que és més jove que gran, però tampoc tan jove com això. S’entén amb la
tecnologia i conserva la memòria en un estat envejable. Amant de la història,
recorda noms i dates que els altres sovint passen per alt i es permet de
relacionar unes èpoques amb les altres, sense que li grinyoli la coherència per
enlloc; ans al contrari, és capaç d’explicar uns fets a partir d’uns altres
encara que entre els primers i els segons hi hagi mig segle. Marcat per una
tradició familiar immersa de ple en el sentit de l’humor, no pot evitar els
jocs de paraules i una fina ironia, per bé que sol passar per una persona
seriosa. Fins que ja te l’ha clavada, vull dir. En fi, un protagonista com Déu
mana, oi? S’entén que la família ja tingui ganes de sentir-li les claus al
pany. Però encara ha de trigar.
Fa un parell d’anys, en Josep es
va apuntar a un taller d’escriptura que s’impartia a l’ateneu de la ciutat. La
seva novel·la històrica estava gairebé enllestida (sempre gairebé) i havia
pensat en el taller com en l’eina que podria fer servir per a polir-la. No és
que li calgués, li havia donat tombs del dret i del revés i qualsevol que hi
tenia accés li envejava l’estil i la força d’uns personatges que semblaven tan
vius, com tu i com jo. Així i tot, no s’estava de retocar-la. Reescrivia
capítols sencers i afegia i treia passatges d’un dia per altre. Era conscient
d’aquesta urgència que sentia a la pell que feia que cada minut lliure de la
seva vida anés a parar a la novel·la. Fins i tot havia manllevat temps a la
quotidianitat per regalar-lo als seus protagonistes, sobretot al principi, quan
resultava inevitable posar blanc sobre negre a tot allò que se li anava acudint
i no podia deixar escapar. Més endavant, tot fou més planer, menys agosarat i
patològic. Un cop el cos bàsic del text fou enllestit, s’acabà la desesperació,
però s’encetà el neguit.
Com que en Josep no arriba i no
contesta al mòbil, la seva dona distreu la canalla. Són tots tres asseguts a la
catifa del menjador mirant una pel·lícula al televisor. La mare se la sap de memòria,
la qual cosa li permet fer-los companyia i al mateix temps pensar en les
pròpies coses. Pensa que és estrany que no hagi trucat i que tardi tant si,
total, només havia sortit a fer un encàrrec. Prefereix no donar-hi més voltes i
es perd en l’animació que omple de colors vius l’habitació. Jo també em pensava
que el nostre protagonista arribaria abans. Si hagués sabut que trigaria tant,
m’hagués esperat una estona a començar el relat, que potser tampoc no està bé
parlar d’algú que no hi és. Sortiré a buscar-lo, si d’aquí una estona encara no
ha tornat.
Aquell taller el va captivar més que
no es pensava. Tant, que va decidir apuntar-s’hi un segon any. La mateixa
dinàmica de les trobades setmanals li conferien una mena d’espiritualitat
literària que ell hauria menystingut fins aleshores i que ara valorava molt
positivament. Si en sortir d’una d’aquelles sessions, s’hagués trobat algú pel
carrer que li hagués preguntat a què es dedicava, hauria respost —no en tingueu
cap dubte— que era escriptor i, aleshores, hagués afegit que es guanyava les
garrofes ensenyant biologia en un institut. Perquè se’n sentia. Fins i tot
havia atorgat un valor nou a les publicacions divulgatives que havia fet fins
aleshores. Més enllà de la ciència que tan pedagògicament s’havia abocat, ara
hi descobria també una cadència narrativa que per força havia dut dins tot
aquest temps. Havia tret la pols de vells contes que guardava al disc dur del
seu ordinador, històries de la família i del poble que havia escrit fa temps i
que ara rellegia amb uns altres ulls, descobrint-hi recursos d’estil que potser
ni s’havia plantejat. S’hi coneixia un humor fi i un dictat àgil i viu. Va
tornar a llegir tot allò que va trobar i més; i la novel·la va rebre més
reconstruccions que mai. No se’n sabia estar. No se’n podia estar. Si era
possible fer que un diàleg prengués una nova versemblança molt més acurada, per
què no havia d’intentar-ho? Si li havien descobert com una enumeració podia
despertar els sentits, com havia de deixar-ho estar? S’abocà absolutament a la
novel·la i en llegia passatges als companys, aprofitant els exercicis proposats
per cada dijous; acceptava la crítica constructiva del mestre de taller i els
aplaudiments generalitzats dels condeixebles.
La dona veu que la pel·lícula és a
punt de dir prou i s’aixeca a posar aigua a bullir. Després decidirà si pasta o
arròs però així, pel que pugui ser, ja tindrà la feina encaminada. L’home no
arriba i no sap si fer-li un truc o no. Tampoc no voldria amoïnar-lo i, de fet,
no passa res, ja hi aniran a la tarda a fer un volt per la muntanya, que no es
mourà de lloc. Però se li fa estrany, perquè juraria que només calia anar a
portar una cosa i tornar, i el seu marit no és dels que s’entretingui per
qualsevol rucada. En fi, agafa el telèfon i truca. Que no els van inventar per
això, els mòbils? Un truc, dos, tres. Res. A la cinquena desisteix. Fixa els ulls
a la pantalla per assegurar-se que no ha marcat malament i ho torna a provar.
Però a la cinquena trucada sense sentir la veu del nostre Josep, torna a
penjar. No és que s’atabali però gràcia no li’n fa. Va a la cuina i, com que
l’aigua ja bull, tira un plec d’espaguetis per tres; el petit hores d’ara ja ha
pres tota la llet que volia.
Acurada i precisa, aquella novel·la
històrica veu com el seu autor no acaba de deixar-la anar. L’havia deixat
reposar un temps al calaix, com havia sentit que calia fer amb les obres un cop
enllestides, però l’havia reprès tan aviat com la pròpia dignitat li ho va
permetre. La repassa, retalla adjectius, els torna a afegir, escurça línies al narrador
i les concedeix als personatges que troba més simpàtics, revisa la part més
documental, la torna a llegir. S’atura. Després de gairebé deu anys tenint
aquell material a les mans és lògic que no se’n sàpiga desprendre. Però com que
tothom amb qui parla, tothom qui ha llegit el manuscrit, ja sigui gent de
lletres com gent de ciències li diu que ha arribat l’hora, s’adona que
certament ha arribat el moment. Acceptada la proposta editorial, prepara un
relligat adequat al seu material i es disposa a enviar la seva obra al món.
Aquest és l’encàrrec que havia de dur a terme. Lliurar, per fi, la seva
novel·la.
Com que la família ha començat a dinar
sense en Josep, trobo que ha arribat el moment de sortir a buscar-lo. En un
sentit figuratiu, vull dir. S’entén que com a narrador omniscient sé molt bé on
és i què li passa, només que encara no us ho havia explicat. Som-hi! Baixem al
carrer i seguiu-me. El nostre amic és aquest noi que seu al banc amb un paquet
al costat. El coneixeu pel tallat curt de cabell i les cames llargues i sí, ho
heu encertat, el paquet és la seva novel·la històrica encara per entregar, tot
i l’hora que és. L’editorial és davant mateix, aquesta entrada de vidre i
marbre que l’espera com una promesa de l’èxit que ha de venir. Qualsevol que no
fos un de vosaltres pensaria que és només un professor de biologia que, en
sortir de l’institut, s’ha aturat un moment abans d’arribar a casa. Potser
l’havien trucat o potser ha estat ell que s’ha assegut a fer una trucada. Però
vosaltres no, vosaltres li coneixeu aquesta mirada perduda i el gest neguitós i
de seguida heu vist què li passa. No cal ser una llumenera, de fet. Ja us havia
avisat que no hi hauria final amb sorpreses. En Josep porta tant temps amb la
seva novel·la que no se’n sap avenir que l’ha de deixar anar. L’emancipació del
text propi l’amoïna i l’obsedeix. I no és pas nou. Que no deu ser per això
mateix que no ha estat fins ara que l’ha donat per acabada? Que no ha estat un
compàs d’excusa tot aquest temps? I ara és aquí, com qui lliura una filla al
nuvi, com qui a la pantalla els títols de crèdit li asseguren que sí, que acaba
de veure l’últim capítol de l’última temporada de Lost. Calla, que s’aixeca.
Agafa el paquet, es la motxilla a
l’esquena i comença a caminar. El semàfor és vermell i l’obliga a aturar la
passa i deixar que la cadena de pensaments es posi de nou en marxa. N’és
conscient que no és un final sinó un principi. Ho sap que és just ara que tot
comença, que el treball de tants dies s’omple ara de sentit. Però aleshores, per què se n’ha de
desprendre? Per què ja no serà mai més seu i només seu? Què en farà ara de les
paraules quan l’assaltin entre son i malson? Què els llegirà, als companys,
quan arribi el proper dijous que, per força, ha d’arribar? El vermell s’ha
tornat verd i no li queda més remei que travessar el carrer i entrar a
l’editorial. Sent les pròpies passes retornant-li les passes de traïdor, passes
de botxí, passes d’autor. La secretària li allarga la mà i ell sent la seva tan
fràgil i esgotada, que fins i tot se n’avergonyeix; però aquella de seguida
l’ha reconegut i somriu, fa estona que l’esperen, truca i el fa passar.
Dani, m'agradaria saber prou de recursos literaris per poder-te fer un comentari que estigui al nivell, peró, hi posi el que hi posi, digui el que digui, mai hi podrè estar.
ResponEliminaEnhorabona! cada vegada et superes. I encara sort que el teu personatge no t'ha desautoritzat com a narrador, encara que poc li ha faltat.